2011-09-16

Plastdjurs-förvaring

Gumman har en redan stor samling plastdjur och den blir bara större och större. Efter att djuren legat utspridda i rummet och resten av huset, tröttnade jag på oredan och sydde en förvaringspåse till dom. Efter att ha använt påsen i sommar kan jag säga att det har funkat rätt bra, ofta ligger djuren utspridda på dagarna, men till kvällen åker dom i alla fall ner i påsen. dessutom är de lättare att frakta på det här sättet. 
Samlingen kommer nog till slut inkludera alla jordens djurarter, eftersom allihop "är såå söööta" och ska man köpa EN blir det väldigt svårt för den måste ju ha en mamma. Och en pappa. Och helst ett par tre syskon också ;)
Förvaringen är enkel att sy med en tub och en rund botten och vill man ha den vändsydd (som den här) syr man två likadana som man syr ihop upptill (med avigorna utåt) och sen vänder rätt och syr igen vändhålet. Behövs det kan man stärka tyget med vlieseline först, det har dock jag inte gjort. Gjorde påsen rejält hög, så den kan växa med samlingen. Någon dag ska jag också ta tag i problemet "gosedjur som har tagit över hela rummet" och sy en liknande (fast tusen gånger större!) förvaringspåse till dom. Retroblommatyget kommer från S & S. 

1 kommentar:

kråkspark sa...

De däe klassiska plastdjuren gör mig påmind om när vår äldsta dotter fick ett djur varje dag i hennes första adventskalender som farmor och farfar gjort till henne. Vilken glädje dessa djur gav henne och oss och även de efterkommande syskonen. Hon fick sedan en röd liten väska som hon alltid bar med sig där djuren förvarades.