2012-01-29

Gröna retrohästen

Håller just nu på att gå igenom en vidrig influensa och har legat mer eller mindre däckad sen slutet på veckan. Orken har varit -7, men nu börjar jag bli bättre. Influensa är jobbigt för alla, men för mig som dessutom har astma blir det ännu värre, då det påverkar andningen mycket :(
Innan jag däckade hann jag i alla fall med en liten tur till London och det var trevligt som vanligt. Mufti och jag gick o gick o gick. Och shoppade. Som vanligt.
Samma dag som jag åkte färdigställde jag den här lilla hästen, som egentligen var tänkt som julklapp till Gumman, men den blev visst inte färdig... Först var jag jätte-på och tänkte klippa ut en hel hästfarm, men efter ihopsömnad vart det bara så fruktansvärt tråkigt alltihop och hästen bara stog där och gav mig dåligt samvete varje gång jag inte orkade göra klart den.
Så det var skönt att jag fick ett ryck och gjorde klart den till slut. Mönstret kommer från en äldre bok (70-tal?) som heter något i stil med Sy mjuka Waldorfdjur. Det var en tjej som hade boken med sig på Sylanet hos Älsklingsfrö och då passade jag på att rita av hästen och katten. Senare har jag hört att boken gått för många, många hundralappar på Tradera så den är väl populär.
Lite smått och pilligt var det att sy och manen var riktigt trist. Eftersom den skulle sys fast mellan tyglagren var det svårt att få den riktigt bra och när jag sen "kammade" ut den lite så lossnade en hel del :( Lite lim på skulle nog vara en bra idè. Sen beror det säkert också på vad man använder till man; vanligt garn eller (som jag) dmc-garn. Dmc-garnet är ju mer slinkigt och trådigt och glider lätt igenom även dom kortaste stygnlängderna. Hästen är sydd i ett tyg jag köpt av Retroknappen och orange till det gröna var självklart!

6 kommentarer:

Fangoria sa...

Oj så söt!!!!

Godiva sa...

Amengu!! Så fin!

Singelmamman sa...

Fortsätt krya på dig. Hästen är ljuvlig. Sista bilden när den tittar på mig, den är lite sorgsen.

Anonym sa...

Hästen är svinsnygg ju! Du måste göra ett helt stall till gumman, i olika färger.... det måste du! :)
Hoppas du frisknar till snart så du slipper eländet!
:)

Fröken Pimpinett sa...

Jättefin häst!

Krumi sa...

Tack, tack!
Ja, det får väl bli en liten hästfarm då... :)