2012-01-12

Vantar o mössa i klöver

Utav Ohlssons bruna klövertyg sydde jag vantar och mössa till mig själv. Vantarna är efter S & S gratismönster, som du hittar HÄR. Mönstret är tänkt till vantar som man viker upp kanten på, men jag valde att istället sy på mudd. Jag sydde precis efter mönstret och vantarna är alldeles lagom, men om det behövs kan man enkelt ta in dom både på längden och bredden. Jag gillar tumvantar som sitter löst, så det blir mycket luft runt om händerna. Mudden är också ganska löst sittande, så det inte blir så tätt och för varmt. Själva handdelarna är vändsydda med fleece inuti och sen har jag sytt dit mudden, men det går ju att även vändsy hela vanten med mudd och allt om man vill slippa synliga sömmar. Yttertyget är i 100% bomull.
 Visar undersidan med så ser ni hur dom är sydda.
Eftersom klövertygerna nu även kommit i jersey, så gjorde jag även en matchande mössa till. Vändsydd med orange velour inuti. Gjord på frihand efter mitt eget huvud.

3 kommentarer:

Fröken Pimpinett sa...

Jättefina! Och stort tack för mönstertipset!

hönapöna sa...

så snygga... klöver tröttnar man ju aldrig på!

Två Små Gryn sa...

Så fin blogg du har! Och fina vantar,ska genast se till och hämta mönster!